sollicitatiegesprek tips

Sollicitatiegesprek tips voor een succesvol gesprek

Met deze sollicitatiegesprek tips maak je zeker kans op je nieuwe baan

De beste sollicitatiegesprek tips helpen je zodra je wordt uitgenodigd voor een gesprek en je weer een stap dichter bij je nieuwe baan bent. Des te spannender het nu wordt. Je hebt immers al zoveel gedaan om binnen te komen bij je nieuwe werkgever. Nu komt het er echt op aan. Kun je jouw nieuwe baas overtuigen dat jij de beste bent, dat jij het meest geschikt bent voor de nieuwe job? Met deze tips voor een goed sollicitatiegesprek bereid je jezelf goed voor.

Kom op tijd!

Als je in de schoenen van de werkgever staat, zul je er versteld van staan hoe vaak het wel niet voorkomt dat sollicitanten te laat op de afspraak komen of bellen met de vraag wat het adres ook al weer was. Het is de meest slechte start van je gesprek. Zorg dus dat je op tijd bent. Hou rekening met files en vertragingen. Ga desnoods een paar dagen van te voren al op pad naar het bedrijf zodat je weet waar je moet zijn en waar je kunt parkeren. Kom ook weer niet te vroeg. Als je 10 minuten voor aanvang binnenloopt is het ruim op tijd. Wordt je uitgenodigd bij een groot bedrijf met een flink kantoorpand dan is de kans groot dat je vijf minuten nodig hebt om van de receptie naar de gesprekskamer moet lopen. Hou hier ook rekening mee.

Jouw eerste indruk

De eerste indruk die je maakt zodra je het kantoor van je nieuwe werkgever binnenstapt is van cruciaal belang voor het slagen van je gesprek. Wees je hiervan bewust. Zodra je op het terrein van de werkgever komt, is hij of zij in het voordeel. Jij bent er onbekend. Je eerste indruk begint dan ook al direct bij aankomst. Voordat je naar binnengaat even een sigaretje roken bij de voordeur is een no go. De kans is groot dat medewerkers je zien staan en zich meteen een beeld van je vormen.
Kom je mensen bij de ingang tegen? Wees vriendelijk. Zeg gewoon goedemorgen en vervolg je weg.
Dat geld ook voor de receptionist achter de balie. ‘Goedemorgen, mijn naam is…… en ik heb een afspraak met de heer / mevrouw …….’ Bedenk dat de receptionist de gatekeeper is van elke organisatie. Ze zien alle medewerkers en gasten. Natuurlijk wordt er achteraf gesproken over de nieuwe kandidaten die zijn langsgekomen.

Zodra je wordt opgehaald door je gesprekpartner of de assistent zeg je wederom duidelijk je naam en kijk je hem of haar aan terwijl je een stevige hand geeft. En een stevige hand is geen harde handdruk waarbij je de andere hand vermorzeld. Laat staan een slap klef handje dat je vooruit gestoken houdt in de hoop dat de ander je hand vastpakt.

Zenuwachtig

Logisch dat je zenuwachtig bent. Soms niet goed uit je woorden komt. Een beetje onzeker over komt. Je gesprekspartner verwacht niet anders en heeft hier zeker begrip voor. Maar er is een groot verschil tussen een beetje gespannen zijn en totaal gestrest niet meer deel kunnen nemen aan het gesprek. De andere kant is ook waar. Te verzekerd overkomen is ook onprettig voor de ander. Hou er rekening mee dat jullie elkaar allebei proberen te leren kennen in een paar minuten om vervolgens wat langer met elkaar te praten.

Neem een actief ontspannen houding aan

Meestal zit je met elkaar rond een tafel. Zit rechtop op je stoel, handen op de tafel. Voorkom dat je onderuitzakt in je stoel, met je hand onder je kin of hoofd zit. Maar voorkom ook dat je zo opgeprikt zit op je stoel waardoor je er als een stijve hark uitziet. Oefen dit desnoods thuis aan tafel.
Pak je stoel, ga direct in een actieve gesprekshouding zitten en houd dit vol zonder onderuit te zakken. Niets is zo irritant voor een werkgever als een sollicitant er ongeïnteresseerd bij zit.

Glimlach!

Sommige mensen glimlachen van nature en hebben van zichzelf een open gezicht. Anderen kijken zonder opzet wat norser en glimlachen moeilijker. Toch is het belangrijk dat je bij de eerste contactmomenten en tijdens het gesprek af en toe een glimlach op je gezicht toont. Glimlachen is de natuurlijke manier om te laten zien aan de ander dat je vriendelijk bent en het beste voor hebt met de ander. Je werkgever zal een glimlach van jou vaak beantwoorden met een glimlach.

Tijdens je voorbereidingen kun je jouw eigen glimlach en straal moment oefenen. Negen van de tien keer krijg je de vraag om iets over jezelf te vertellen. Dat is het moment. Stel dat je heel graag op vakantie gaat en leuke reizen maakt. Je vind het fantastische om dat van te voren goed uit te zoeken, er over te lezen enzovoort. Alleen de gedachte aan het voorbereiden van je nieuwe vakantie tovert vast een glimlach op je gezicht. Oefen dit thuis voor de spiegel of samen met iemand anders.
Begin dus vooral het antwoord op deze vraag met een ervaring of onderwerp waar je van gaat stralen.

Krijg je de vraag waarom je nu juist op deze baan solliciteert en vindt dat jij hier geschikt voor bent, neem dan een gevraagde functie-eis waar je hart sneller van gaat kloppen. Een element waarvan je gaat stralen. Daar begin je het antwoord op deze vraag mee. Je enthousiasme en glimlach doen vanzelf hun werk.

Kijk iedereen aan

Het is werkelijk onvoorstelbaar hoe vaak mensen elkaar niet aankijken tijdens een gesprek. Dat je dit juist wel doet is super belangrijk. Oog contact is de basis van de non-verbale communicatie. Heb je een gesprek met twee of meerdere mensen, kijk iedereen dan even vaak even aan. Betrek ze door oogcontact bij jouw verhaal. Verdeel je aandacht dus. Nu je deze  sollicitatiegesprek tips gelezen hebt, zal dit jou niet overkomen.

Luister goed naar vragen

Luisteren is een goede vaardigheid. Luister dus goed naar de vraag van de ander is één van de allerbelangrijkste sollicitatiegesprek tips. Is iets je niet duidelijk vraag dan gewoon of de ander dit wil toelichten. Neem vervolgens rustig de tijd om te antwoorden, maar maak er ook weer geen ellenlang verhaal van. Blijf bij het antwoord op de vraag. Moet je even nadenken? Geen punt. Stiltes zijn eng, maar vaak werken ze juist positief.

Antwoord altijd in volzinnen

Als je alleen met ja of nee antwoord dan maak je het gesprek dood. Je gesprekspartner moet dan doorvragen of weer een andere vraag stellen. Antwoord daarom altijd in volzinnen.
Dit doe je door de vraag of een deel van de vraag te verwerken in antwoord. Leg uit, licht toe.

“Ik lees dat je hebt gewerkt bij bedrijf x. Wat deed je daar?”
Bij bedrijf X was ik projectmanager en verantwoordelijk voor uitvoering van reclamecampagnes voor onder andere bedrijven in de foodsector. Dat werk heb ik 2 jaar gedaan.

De blackout

Weet je een antwoord op een vraag echt niet, zeg dan ook dat je het antwoord niet weet. Ga niet gissen of gokken.

Spreek geen kwaad over anderen

Praat nooit negatief over je vorige werkgever of andere bedrijven in de branche. De wereld is klein en jouw nieuwe werkgever kent vast mensen in de branche die jij ook kent. Linke boel dus om je negatieve mening te geven. Negatief praten over wat dan ook geeft een onbetrouwbare zure indruk. Met negatieve mensen wil niemand samenwerken. Niet doen dus!

Stel zelf ook vragen

Vergeet niet dat jij ook wilt weten of de nieuwe werkgever bij je past. Of de functie waar je op solliciteert ook echt zo leuk is als je denkt dat deze is. De komende tijd ga je bij dit bedrijf werken en je wilt vast weten waar je terecht komt. Bereid dus zelf ook vragen voor. Maar stel geen vragen waar je het antwoord al op zou kunnen weten. Lees ook “Sollicitatievragen die je wel en niet stelt aan je nieuwe werkgever”.

De afronding

Als een gesprek bijna is afgelopen merk je dat vanzelf. Je gesprekspartner zal dit aangeven. Heel vaak met de vraag. Is er nog iets dat je wilt weten?
Dit is niet meer het moment om inhoudelijk over de functie nog iets te vragen. Dat had je tijdens het gesprek moeten doen. Deze vraag grijp je aan om te vragen wat de volgende stappen zijn die de nieuwe werkgever neemt tijdens de sollicitatieprocedure.
Vraag dus hoe het nu verder gaat. Wanneer je een reactie kunt verwachten. Of er een tweede of zelfs derde gesprek kan komen.

Het afscheid

Tot slot het afscheid in dit rijtje sollicitatiegesprek tips. Zodra het gesprek klaar is neem je altijd op een vriendelijke manier afscheid van je gesprekspartner(s). Ook als het gesprek niet is geworden wat je er van verwachtte. Je bedankt voor de tijd en aandacht die men heeft vrijgemaakt om jou te ontvangen.

 

 

Mobiele versie afsluiten